Aktuellt datum och tid: mån sep 06, 2010 12:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sommardäck till XC90 V8
InläggPostat: ons nov 04, 2009 22:26 
264 Top Executive
Användarvisningsbild

Det är dax för nya sommardäck till våren och har börjat kolla på det redan nu, trots att vintern vi skall igenom inte börjat ännu....... Kan vara läge att pruta och köpa när däckshandeln är tom på kunder i januari ....

Har tröttnat på Continental, kör nu på ContiPremiumContact 4x4 och dimension 235/60x18. Gillar inte ljudnivån, stötigheten och rullmotståndet.

Blivit intresserad av ett Michelindäck som heter Latitude Diamaris 4x4. Har sett några tester och omdömmen där man ger "handling", comfort, rullmotstånd och ljudnivå högsta betyg. Däremot en mycket splittrad bild på slitageegenskaper, från katastrof till mycket bra!!

Har någon av er erfarenhet och känner till Michelin Latitude Diamaris? Eller något annat bra att rekomendera med de egenskaper jag är ute efter.

Mvh T

Det finns andra saker i livet än bilar med V8 motor, men inte mycket .......

Inläggsrubrik: Re: Sommardäck till XC90 V8
InläggPostat: tor nov 05, 2009 19:33 
Administratör
Användarvisningsbild

storlaxc90v8 skrev:
Det är dax för nya sommardäck till våren och har börjat kolla på det redan nu, trots att vintern vi skall igenom inte börjat ännu....... Kan vara läge att pruta och köpa när däckshandeln är tom på kunder i januari ....

Har tröttnat på Continental, kör nu på ContiPremiumContact 4x4 och dimension 235/60x18. Gillar inte ljudnivån, stötigheten och rullmotståndet.

Blivit intresserad av ett Michelindäck som heter Latitude Diamaris 4x4. Har sett några tester och omdömmen där man ger "handling", comfort, rullmotstånd och ljudnivå högsta betyg. Däremot en mycket splittrad bild på slitageegenskaper, från katastrof till mycket bra!!

Har någon av er erfarenhet och känner till Michelin Latitude Diamaris? Eller något annat bra att rekomendera med de egenskaper jag är ute efter.

Mvh T

Jag har Michelin på min S90 Executive och är verkligen nöjd med dom. På Min tidigare S80 Executive så körde jag på Pirelli och dom rekomenderar jag INTE.... har aldrig kört på däck som slits så jäkla mycket :? Jag bytte till Continental efter Pirelli och det var bra mycket bättre. Ett svårt val du har där "Storlax" men kolla lite däcktester i Teknikens Värld på vårkanten :wink:

Ordförande i klubbarna, Administratör för forumet

InläggPostat: tor nov 05, 2009 20:51 
264 Top Executive
Användarvisningsbild

Ja, vi verkar ha samma erfarenhet när det gäller Pirelli. I alla fall för en del år sen var det rena radergummit i de olika Pirelli jag provade. Dessutom var dom inte runda ........ :(

Har kollat på några internetsajter jag hittat och blivit intresserad av det här Michelindäcket. Det är lite "o-michelinskt", om du förstår vad jag menar, när det får bästa omdömmen om komfort, ljudnivå och rullmotstånd. Brukar vara tvärt om på Michelins sportdäck jag träffat på. Har varit med ett tag och för några årtionden sedan var dom hårda som puckar, men med bra livslängd.

Skall kolla vidare på tester, men det är inte ofta man hittar något på SUV-däck med den här dimensionen, så det är intressant att få feed-back från andra som har erfarenhet innan man köper. Det kostar ju skjortan om man skall ha bra grejor.......

Mvh T

InläggPostat: tor nov 05, 2009 22:44 
XC90 Executive
Användarvisningsbild

storlaxc90v8 skrev:
Har varit med ett tag och för några årtionden sedan var dom hårda som puckar, men med bra livslängd.
Mvh T

Körde i elva år med min gamla Saab 99'a från 1977 och vanliga Michelin ZX sommardäck. Gick finfint att köra året runt, fram tills bestämmelsen kom att man var tvingad att ha vinterdäck på vintern.
Det var ju inget vidare väggrepp, men OJ vilken livslängd... :shock: :wink:

/Mats

InläggPostat: tor nov 05, 2009 23:18 
264 Top Executive
Användarvisningsbild

Ja, dom var långlivade, jag körde på sådana också. Vattenplaning var väl något man fick se upp med, men däcket var en klassiker ........

Mvh T

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme