Sådär, då haver man bytt termostat även på Fiaskon...
Ojojoj vilken skön värme det blev i kupén efter bytet. Nu går temperaturmätaren upp till mitten, snabbt och lätt !
Trodde inte det skulle göra så mycket på temperatuen i kupén, men det var en enorm skillnad mot den "fesljumma" värmen tidigare !
Dock var det mycket krångligare att byta termostat på Fård'en jämfört med S80'n. Själva termostathuset sitter fast med tre stycken bultar, 10'ans hylsa med förlängare behövdes. Sedan gick ju naturligvis den där sköra papperspackningen sönder som sitter i delningsplanet mellan topp och termostathus, och någon ny packning köpte jag ju naturligtvis inte igår när jag var på "Feltema"...
Så jag fick tillverka en ny packning av en gammal mjölkförpackning som jag klippte ut och gjorde hål i.
Det satt också tre andra slangar i termostathuset, så det var en hel del skruvande och pyssel att få lossat gamla slangklämmor som suttit länge på samma plats. Fick även gjort ren termostathuset från gammal avlagring från gammal kylvätska som tidigare sipprat ut mellan en gummislang och gjort termostathuset lite blågrönt och fult på utsidan.
Den elektriska termostaten som skall starta och stanna kylfläkten hängde sig dessvärre under funktionstesten av fläkten, då bilen stod på tomgång. Den stängde inte av av sig själv, utan jag fick knacka på termostathuset med en liten skiftnyckel, då slog den elektriska fläkten av.
Det ligger väl en termobrytare i kontakten som kanske går lite trögt och fastnade just under mitt prov.
Det blir även byte av denna elkontakt frampå, så man vet att allt fungerar perfekt...
Bilder av bytet kommer frampå, även om det inte kanske är riktigt "rumsrent" på ett Volvoforum... Hrmmm, host, harkel...