Nu har jag testat nya Volvo V50 DRIVe 1,6 D med "Start/stopp" teknik. Här ger jag min syn på bilen.
Volvo V50 DRIVe 1,6 D är en budgetbil som är lämplig för företag som har säljare som reser land och rike runt, kanske inte för den goda komforten skull utan för ekonomin samt den miljöbils nisch som omger bilen.
I våra klubbar är vi vana att ha bilar med god komfort, "sport" samt goda utrymmen i kupen, Volvo V50 DRIVe 1,6 D bjuder inte på några tekniska underverk även om "start/stopp" funktionen är en nyhet för modellen.
För att "start/stopp" funktionen ska fungera så måste en knapp mellan sätena vara intryckt "DRIVe". Jag rullar ut från Upplandsmotor i Uppsala och redan vid första rödljuset testar jag funktionen, Ner med kopplingen, ur med växeln, upp med kopplingen och bilen stannar nu. Det är viktigt att bilen står helt still för att funktionen ska fungera. Nu blir det grönt och jag trycker ner kopplingen och bilen startar..... i med ettan och så iväg. Det märks att V50:in är en miljöbil för flåset på 1,6:an är inget vidare men väl uppe i hastighet så är den trivsam och följsam på vägen precis som V50 är känd för.

Desigenen på V50 är okey även om fälgarna på DRIVe är ruskigt fula, men dom fyller sin funktion med lägre bränsleförbrukning.
Bagaget är okey men benutrymmet bak är i minsta laget, men med denna lilla kaross är det svårt att ge bra utrymme i baksätet.

Kupen är spartansk som är mode nu i bil världen, inte mycket knappar på panelen och reglage och spakar sitter på "sin plats" och ger lätta funktioner att ställa in värme och ventilation.

Volvo V50 DRIVe 1,6 D tar mig inte till några större höjder och "vill ha känslan" vill inte infinna sig under den tiden jag provkörde bilen, med det är kanske inte meningen med denna V50 utan det är ekonomin och miljön den ska värna om. Som tjänstebil JA...som privat bil NEJ, man skulle ledsna efter en vecka på den enkelhet som råder över denna DRIVe modell. Men som säljare, budbil, eller den inbitne Miljöpartisten är det här ett klipp.
Ekonomi:
Vägkänsla:
Motor:
Komfort:
Utrymmen:
Design: