Aktuellt datum och tid: tor sep 09, 2010 16:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Test Volvo V50 DRIVe 1,6 D
InläggPostat: ons jul 15, 2009 21:22 
Administratör
Användarvisningsbild

Nu har jag testat nya Volvo V50 DRIVe 1,6 D med "Start/stopp" teknik. Här ger jag min syn på bilen.
Volvo V50 DRIVe 1,6 D är en budgetbil som är lämplig för företag som har säljare som reser land och rike runt, kanske inte för den goda komforten skull utan för ekonomin samt den miljöbils nisch som omger bilen.
I våra klubbar är vi vana att ha bilar med god komfort, "sport" samt goda utrymmen i kupen, Volvo V50 DRIVe 1,6 D bjuder inte på några tekniska underverk även om "start/stopp" funktionen är en nyhet för modellen.

För att "start/stopp" funktionen ska fungera så måste en knapp mellan sätena vara intryckt "DRIVe". Jag rullar ut från Upplandsmotor i Uppsala och redan vid första rödljuset testar jag funktionen, Ner med kopplingen, ur med växeln, upp med kopplingen och bilen stannar nu. Det är viktigt att bilen står helt still för att funktionen ska fungera. Nu blir det grönt och jag trycker ner kopplingen och bilen startar..... i med ettan och så iväg. Det märks att V50:in är en miljöbil för flåset på 1,6:an är inget vidare men väl uppe i hastighet så är den trivsam och följsam på vägen precis som V50 är känd för.
Bild
Bild
Desigenen på V50 är okey även om fälgarna på DRIVe är ruskigt fula, men dom fyller sin funktion med lägre bränsleförbrukning.
Bagaget är okey men benutrymmet bak är i minsta laget, men med denna lilla kaross är det svårt att ge bra utrymme i baksätet.
Bild
Kupen är spartansk som är mode nu i bil världen, inte mycket knappar på panelen och reglage och spakar sitter på "sin plats" och ger lätta funktioner att ställa in värme och ventilation.
Bild
Volvo V50 DRIVe 1,6 D tar mig inte till några större höjder och "vill ha känslan" vill inte infinna sig under den tiden jag provkörde bilen, med det är kanske inte meningen med denna V50 utan det är ekonomin och miljön den ska värna om. Som tjänstebil JA...som privat bil NEJ, man skulle ledsna efter en vecka på den enkelhet som råder över denna DRIVe modell. Men som säljare, budbil, eller den inbitne Miljöpartisten är det här ett klipp.

Ekonomi: :-D :-D :-D :-D :-D
Vägkänsla: :-D :-D :-D :-D
Motor: :-D :-D :-D
Komfort: :-D :-D :-D
Utrymmen: :-D :-D :-D
Design: :-D :-D :-D :)

Ordförande i klubbarna, Administratör för forumet

Inläggsrubrik: Re: Test Volvo V50 DRIVe 1,6 D
InläggPostat: ons jul 15, 2009 22:54 
Administratör
Användarvisningsbild

Kul med ett test!

Håller dock inte med dig! :) Jämför man med konkurrenterna så är V50 mycket trevlig. Körglad, bra komfort och snygg! :-D

InläggPostat: ons jul 15, 2009 23:09 
Administratör
Användarvisningsbild

XC90_Executive skrev:
Kul med ett test!

Håller dock inte med dig! :) Jämför man med konkurrenterna så är V50 mycket trevlig. Körglad, bra komfort och snygg! :-D

Ja om man jämför med dom så kan du ha rätt i det. Jag har provat V50 T5 som är en kvick krabat med lite mer lull-lull och trivsel än denna modell. Men komforten i V50 tycker inte jag är bra pga av utrymmes skäl samt lite väl enkla stolar.

InläggPostat: tor jul 16, 2009 05:50 
XC90 Executive
Användarvisningsbild

Trevligt Hasse med den fina bilrecensionen ! :-D

Håller fullständigt med dig när jag tittar på bilderna att den ser väl spartansk ut vad gäller utrustning, men den fyller säkert sin funktion...

Ingen som jag skulle byta till direkt, men står man i valet och kvalet mellan en enklare bil och denna V50, så faller det kanske ändå på Volvo'n.

Tack för en trevlig läsning Hasse, alltid roligt att läsa om biltester...
(man är kanske lite yrkesskadad... hehehe...) :wink:

InläggPostat: tor jul 16, 2009 09:55 
Administratör
Användarvisningsbild

Det kan tyckas att jag har gett bilen ett lågt betyg, men man måste inse att dessa bilar är ett "halvt ljusår" bort jämfört i komfort mot S80. Men betyget grundar sig på :evil: =Dåligt :-D =Ej godkänt :-D :-D =Godkänt :-D :-D :-D =Bra :-D :-D :-D :-D =Mycket bra :-D :-D :-D :-D :-D =Världsklass. Jag har alltså inte gett V50 underkänt på någon punkt även om man önskar högre komfort på stolarna samt att den lilla 1,6an inte ger en "kick" av körglädje. Någonstans dras gränsen vad ordet komfort innebär. V50 är ingen dålig bil utan den är byggd att vara enkel, miljövänlig och någolunda prisvänlig. Den här bilen vänder sig inte till någon av våra medlemmar utan till en helt annan kundkrets. Som Oscar skriver att den är riktigt bra gentemot konkurrenter så visst är det säkert på det viset. :wink:
Jag kan tillägga att designen fick 3 :-D och ett :) vilket är ett halvt smile :wink: så betyg 3½.

InläggPostat: tor jul 16, 2009 11:09 
Administratör
Användarvisningsbild

Det skiljer iofsig rätt mycket på olika utföranden. Min syster har en V50 DRIVe Summum. Då är allt på utsidan lackerat och den har extra kromlister + rails i aluminium. Sen är det skinnklädsel och nordic light oak-panel. Dvd riktig 'massiv' ek, som är typ 1cm tjock. Bara oljad, så den ser obehandlad ut. Plus en massa annat 'godis' i utrustningsväg (keyless drive, integrerad blåtandstelefon, aktiva xenonljus, sjyst stereo, 17" fälgar etc. etc.). Det gör mycket för känslan! :)

Barnvagnen täcker halva bagaget, så resterande del är rätt stor ändå. Den bakåtvända barnstolen sitter på passagerarplats fram. Då är det gott om plats bakom den stolen ändå.

Så summan av detta är att det är en perfekt bil för den lilla familjen! :-D

InläggPostat: tor jul 16, 2009 11:23 
Administratör
Användarvisningsbild

XC90_Executive skrev:
Det skiljer iofsig rätt mycket på olika utföranden. Min syster har en V50 DRIVe Summum. Då är allt på utsidan lackerat och den har extra kromlister + rails i aluminium. Sen är det skinnklädsel och nordic light oak-panel. Dvd riktig 'massiv' ek, som är typ 1cm tjock. Bara oljad, så den ser obehandlad ut. Plus en massa annat 'godis' i utrustningsväg (keyless drive, integrerad blåtandstelefon, aktiva xenonljus, sjyst stereo, 17" fälgar etc. etc.). Det gör mycket för känslan! :)

Barnvagnen täcker halva bagaget, så resterande del är rätt stor ändå. Den bakåtvända barnstolen sitter på passagerarplats fram. Då är det gott om plats bakom den stolen ändå.

Så summan av detta är att det är en perfekt bil för den lilla familjen! :-D

Visst är det så :shock: Där har man lagt till ett värsting paket och skinnet gör att komforten ökar markant. Den T5 jag tidigare körde hade "all tänkbar" utrustning och med den härliga motorn så ökar komforten/körgläje avsevärt. Tyvärr blir inte utrymmet bättre i bak vilket paket/utrustning man än beställer, men man får ett hyffsat bagage utrymme istället. :-D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme